U okviru naše nove serije „Lideri Zdravlja“, sa ponosom vam donosimo ekskluzivne uvide naših lidera koji oblikuju budućnost Zdravlja. U narednim intervjuima istražićemo njihove jedinstvene perspektive, ključna iskustva i strategije koje koriste kako bi našu kompaniju vodili napred. Kroz ove razgovore želimo da istaknemo viziju, inovativnost i liderske veštine koje decenijama definišu Zdravlje.
U prvom intervjuu razgovaramo sa Dušanom Cvetanovićem, Višim direktorom fabrike, o njegovom profesionalnom putu i pogledima na budućnost naše kompanije.
- Ove godine Zdravlje proslavlja 70 godina postojanja – koji trenutak smatrate najvažnijim u istoriji naše kompanije?
Jedan od ključnih trenutaka u oblikovanju nasleđa naše kompanije bila je potpuna rekonstrukcija OSD pogona i drugih relevantnih objekata, postrojenja i sistema, kao i intenzivan razvoj i kontinuirana obuka zaposlenih, u skladu sa tadašnjim zahtevima i smernicama, od 2005. do 2008. godine. Ovaj veliki transformacioni projekat omogućio nam je da ispunimo cGMP standarde, što je dovelo do naše EU GMP sertifikacije i ulaska na tržište EU. Takođe je označio početak našeg CDMO puta, sa prvim transferima proizvoda na našu lokaciju. Danas sa ponosom izvozimo proizvode na približno 40 tržišta širom sveta, uključujući EU, UK, Australiju, Kanadu, bivšu Jugoslaviju, Južnu Afriku, Bliski Istok i Latinsku Ameriku.
- Kako osiguravate da operativno poslovanje fabrike bude u skladu sa strateškim ciljevima kompanije?
Prelazak iz velike korporacije u samostalnu kompaniju je prilično izazovan proces. Sa ovom transformacijom dolaze novi zahtevi i promene u poslovanju koje oblikuju strateški put naše kompanije. Naš glavni strateški cilj je da osiguramo i povećamo količine kroz uvođenje novih klijenata i proizvoda. Iako je put do postizanja ovog cilja složen, efikasna komunikacija unutar menadžmenta i operativnih timova je ključna. Pomaže u postavljanju jasnih očekivanja, razumevanju pojedinačnih doprinosa i usklađivanju zajedničkih ciljeva.
- Koje inicijative trenutno sprovodimo kako bismo unapredili operativnu efikasnost i produktivnost u fabrici?
Glavne inicijative su fokusirane na optimizaciju i poboljšanje svih postojećih procesa. Ove inicijative su posebno važne tokom prelaznog perioda dok se ne uspostave i povećaju ciljne količine. U tom smislu, ohrabrujemo sve zaposlene da predlože poboljšanja u procesima u koje su uključeni, što može dovesti do značajnih unapređenja i optimizacija na svim nivoima, bez ugrožavanja osnovnih procesa i GxP vrednosti.
- Možete li nam reći više o nedavnim tehnološkim inovacijama koje smo uveli u proizvodne procese?
Tehnološki napredak i inovativnost su ključni faktori koji pokreću konkurentnost kompanije i mogu je izdvojiti od ostalih kompanija iz industrije. Bez spremnosti da se ulaže u najsavremenije tehnologije i opremu, teško je zadržati se na određenoj poziciji. Naša kompanija prioritizuje inovacije i stalno integriše nove tehnologije u naše proizvode. Tako smo u prethodnom periodu uveli postupak štampanja teksta na tabletama i za to obezbedili savremenu mašinu. Takođe, u toku je instalacija novog Roller Compactor-a koji se koristi u postupcima suve granulacije i pripreme materijala za tabletiranje. Ovaj postupak je naročito pogodan za proizvode kod kojih nije prihvatljiva upotreba vode u postupcima izrade granulata, a već imamo i ugovorene proizvode koji zahtevaju tu vrstu tehnologije.
- Kako održavate visoke standarde kvaliteta i usklađenosti u našim proizvodnim operacijama?
Kontinuiranim praćenjem trenutnih GxP zahteva, njihovom primenom kroz procedure i dokumentaciju, i pružanjem kontinualne obuke, održavamo usklađenost sa GxP standardima na najvišem nivou. To dokazujemo redovnim internim proverama i aktivnostima usmerenim na poboljšanje našeg Sistema upravljanja kvalitetom, što se potvrđuje i GMP sertifikatima od strane regulatornih tela. Ove jeseni, nas očekuje redovna EU GMP inspekcija koju sprovodi regulatorna agencija Malte. Ova inspekcija će obnoviti naš sertifikat, koji je priznat ne samo u EU, već i od strane regulatornih tela u mnogim drugim zemljama. Kroz temeljnu pripremu, interne audite i stalno unapređenje Sistema upravljanja kvalitetom, osiguraćemo resertifikaciju i nastavak proizvodnje proizvoda za međunarodna tržišta.
- Šta naše CDMO usluge čini drugačijim u odnosu na konkurenciju?
Znanje i iskustvo naših zaposlenih, kvalitet proizvoda koje proizvodimo, naša spremnost na saradnju i preuzimanje odgovornosti, kao i fleksibilnost u pregovorima i postavljanju prioriteta su ključne snage. Kao što sam već naveo, uvođenje inovacija i specifičnih tehnologija nam omogućava da ispunimo specifične zahteve naših klijenata, što vidim kao dodatnu prednost u odnosu na konkurenciju. Bliska saradnja sa partnerima pomaže nam da razumemo njihove kratkoročne i dugoročne ciljeve, što nam omogućava da im pružimo kvalitetniju uslugu.
- Možete li podeliti neke od nedavnih uspeha ili primera iz našeg CDMO poslovanja koji ističu naše prednosti?
U saradnji sa jednim od naših klijenata, lansirali smo jedinstvenu formu Pregabalin tableta sa produženim dejstvom, što značajno pojednostavljuje implementaciju leka i smanjuje potrebu za čestim unošenjem. Lansiranjem ove forme na EU tržište, ostavili smo značajan utisak i ojačali naše partnerstvo sa ovim klijentom. Ovaj uspeh je takođe privukao pažnju drugih klijenata, pa smo već primili nekoliko upita i zahteva za pokretanje novih saradnji.
- Kako unutar tima podstičete kulturu kontinuiranog unapređenja i inovacija?
Kultura kontinuiranog unapređenja je dugo prisutna u našoj kompaniji i među našim zaposlenima. Kroz različite programe, ohrabrujemo zaposlene da predlažu unapređenja, a kroz konstantnu komunikaciju i diskusije sa zaposlenima na svim nivoima, ističemo benefite koje poboljšanja procesa donose. Kao CDMO kompanija, svaki novi transfer proizvoda otvara nove mogućnosti za unapređenje procedura, aktivnosti i opreme. Temeljno sagledavanje proizvodnih i laboratorijskih postupaka nam omogućava da analiziramo sve aktivnosti i optimizujemo svaki korak, što na kraju vodi ka povećanju efikasnosti u komercijalnoj proizvodnji.
- Koje nove trendove u farmaceutskoj industriji vidite kao potencijalno važne za naše poslovanje?
Biofarmacija i biosimilari su nove oblasti koje se sve više razvijaju i imaju rastući udeo u farmaceutskoj industriji. Vidimo našu kompaniju kao onu koja teži da integriše ove sisteme i proizvode u naš portfolio. Iz strateške perspektive, od suštinskog je značaja da se uključimo u ove trendove i doprinesemo njihovom razvoju.
- Koji su sledeći koraci za razvoj i širenje našeg CDMO poslovanja?
Stalno radimo na povećanju proizvodnih obima i kapaciteta, kao i na proširenju saradnje sa postojećim i novim klijentima. Savremeni proizvodi postaju sve složeniji i mnogi od njih zahtevaju posebne faze procesa kao što je na primer filmovanje tableta. S obzirom na veliku potražnju klijenata, već smo pokrenuli projekat za proširenje naših kapaciteta za filmovanje, a instalacija nove opreme je u toku. Pažljivo pratimo rast potražnje i proizvodnih obima, analiziramo potrebu za daljim ulaganjima – bilo u proizvodnu i pakovnu opremu ili u laboratorijske kapacitete i specifične zahteve.